Potatisfrallor

Hej på er kompisar!

Tänk att det redan är november. Inte klokt, men skönt också. November som jag brukar kalla för årets tråkigaste månad blir nog lite roligare i år. Nästa helg har vi after work på jobbet och jag och Alexander är bjudna på dop på lördagen. Sedan har vi också teater från Vallarna inbokat i november så det skall bli roligt. De kommer hit till Karlskrona och spelar så det passar ju alldeles utmärkt!


Men men, årets tråkigaste månad till trots har jag bakat potatisfrallor. Jag har fått tipset om de här frallorna från mormor och gjorde dem förra julen, men sedan har de liksom fallit i glömska. Men de är så goda och saftiga i smaken så de skall jag definitivt baka fler gånger! 

Receptet räcker till ca 20 frallor 
2,5 dl vatten
2,5 dl mjölk
50 g jäst
300 g kokta potatis, mosat 
0,5 dl rapsolja
2 tsk salt
11-12 dl vetemjöl 


Gör så här:
1. Värm mjölk och vatten till 37 grader.
2. Smula jästen i en bunke och rör ut med degvätskan.
3. Tillsätt potatis, rapsolja, salt och nästan allt vetemjöl och arbeta degen tills den släpper bunken (men den skall vara  något "kladdig").
4. Låt jäsa 30 minuter.
5. Knåda degen och forma till frallor. Låt jäsa 15 minuter till på plåten. 
6. Sätt ugnen på 200 grader.
7. Toppa bröden med lite mjöl innan de gräddas i cirka 10 minuter eller tills de blivit gyllenbruna.

Ta hand om er kompisar,

Vi hörs! 


Kommentera här: