Grovbröd och första advent

Hej på er kompisar!
 
I söndags var det första advent och det bakades lussekatter dagen till ära. 


 
Jag har också bakat potatisfrallor till julen och också ett grovbröd som var väldigt enkelt att göra. I princip kan man ta vad som finns hemma ha i brödet. 
 
Till en brödform hade jag:
 
4 dl rågmjöl
3 dl havregryn
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl russin
1,5 dl lingonsylt
2 dl gräddfil
0,5 dl filmjölk
1 tsk bikarbonat
 
Allt rörs samman och hälls i en bakplåtsklädd brödform. Grädda i 1 timme och 20 minuter på 175 grader. 
 

 
Så här i juletider har ju även adventskalendern börjat. Har ni tittat på den? Jag tycker att den är spännande och tror att den kan bli underhållande ända fram till jul. Jag som inte har sett den gamla Trolltider förut försökte också se den eftersom den finns på SVT play. Jag har gett den tre avsnitt, men jag har ännu inte fastnat för den. Jag förstår inte riktigt vad den handlar om och tycker mest att den är konstig och utan någon röd tråd om man får uttrycka sig så om denna kultklassiker enligt många! Men jag kanske måste ge det några fler avsnitt innan jag dömer den för hårt. 
 
Däremot har SVT lagt upp fler julkalendrar på SVT play och jag började titta på 1995 års julkalender "Jul i Kapernaum". Jag hade aldrig hört talas om den förut och blev lite nyfiken när jag såg att det låg en för mig okänd julkalender på play. Den är jag positivt överraskad över! Den handlar om invånarna i staden Kapernaum som håller på med sina julförberedelser och samtidigt vakar en legend om en gömd stjärna över staden. I slutet av varje avsnitt kommer det även en egen fristående del som handlar om lite andra saker som händer i Kapernaum där man ibland får följa med till skolan, ibland till fru Ditos magiska äventyr, eller till biografen Bio Rio. Det kanske inte är tidernas allra bästa julkalender, men definitvt sevärd så här långt!
 
 
Ta hand om er kompisar,
Vi hörs!
 
 
 
 

Kommentera här: