Sommaren är kort.....

Hej på er kompisar!
 
Ja, som rubriken lyder - sommaren är kort..... Det har redan gått fyra veckor och semestern lider mot sitt slut. På måndag börjar både jag och Alexander att jobba igen och vecka 34 startar skolan igen. Det har gått löjligt fort, precis som varje år. Tyvärr har vi inte haft någon ordentlig sommarvärme och det har inte blivit så mycket sol och bad, men vädret rår man ju inte så mycket åt. Och som jag skrev i mitt förra inlägg så har jag haft problem med blogg.se och tappade därav blogglusten lite grann, men därför blir det ett långt inlägg istället med allt kring sommaren och semestern! 
 
Men innan vi gick på semester var det babyshower för Jennifer och Joel som nyligen fått en fin liten son! Grattis till dem och familjelyckan!
 
 
På babyshowern hade jag och Jennifers syster ansvar för fika och jag bakade muffins som garnerades på plats så att det blev som cupcakes. Alla inbjudna hade hjälpt till att ordna och fixa och det var en väldigt trevlig dag. Jennifer blev väldigt överraskad och det blev en lyckad babyshower! 
 
Sommaren i Karlskrona startade med jordgubbsplockning. Jag plockade på ett ställe som ligger ganska nära mitt jobb och fick med mig en stor hink hem! 
 
 
Sedan invigde jag och Alexander vår semester med att åka till Vimmerby för att gå på"Astrid Lindgrens Näs". Det är ett museum som de har byggt i anslutning till hennes barndomshem. 
 
 
Man fick lov att gå runt i trädgården runt hennes barndomshem, men man fick inte gå in i hemmet utan en privat guidning som kostade extra. Vi nöjde oss med museet och att gå runt i trädgården. Efter en regnskur där vi fick gömma oss under ett träd promenerade vi runt till socketdricksträdet och då sprack det upp och blev sol!
 
 
Huset här på bilden är prästgården som låg på samma gård där Astrid Lindgren är uppvuxen eftersom hennes föräldrahem låg jämte prästgården.
 
 
Man fick även gå in i "Snickerboa" där det fanns massa fina trägubbar. 
 
 
Efter en promenad tog vi oss sedan till Åbro brygger 
för att äta hamburgare. Det var riktigt mumsigt! Jag hade ingen aning om att Åbro bryggeri finns i Vimmerby så det var en lärdom. De hade byggt en fin restaurang i anslutning till bryggeriet och vi var båda nöjda med vår mat. Naturligtvis var jag tvungen att smaka en öl när vi ändå var och åt på självaste bryggeriet. Dock var jag lite snål och tog en alkoholfri som kostade ungefär hälften av en öl med alkohol i. Men det gjorde inte mig något! 
 
Och ännu mer hamburgare har det blivit! Jag träffade Ida, Emma och Erika på "Göstas" i Steninge. Trots att det ligger väldigt nära Ugglarp har jag faktiskt aldrig varit där förut, men det lär definitivt bli fler besök! Jag åt en halloumiburgare som var riktigt god. Det var en regnig dag och ganska kallt, men det var ändå roligt att träffas. 
 
 
 
Sedan har jag och Alexander varit i Ullared och shoppat på Gekås. Det var vääääldigt mycket folk , men när man kommit in en bit i varuhuset så blev det lite lättare att gå runt och titta. Vi köpte mest förbrukningsvaror, men vi fydnade båda träningskläder som vi var nöjda med!
 
 
På Alexanders initiativ köpte jag ett par gröna träningstights och köpte även en rosa tröja och träningstopp. 
 
 
Det har ju som sagt varit dåligt väder så det har inte alls blivit många dagar med bad. Däremot var det fint väder vår sista dag i Ugglarp och då passade jag på att bada! 
 
Det har också blivit lite musik i sommar. Jag och Marianne var på Gyllene tider i Kalmar och vi var så nöjda! De höll bra klass och höll igång trots att de ju är över sextio allihopa. Uno Svenningsson var förband och jag kunde inte så många av hans låtar innan, men han var bra han också. 
 
 
Innan konserten smakade vi även på Gessles Rosé, "Sommartider" som faktiskt var riktigt gott. Det finns även som vitt vin, kanske manfår prova till nästa sommar! 
 
 
Och vår sista semestervecka, alltså denna veckan, har jag och Alexander varit på Lasse Stefanz som spelade gratis på Skärgårdsfestivalen här i Karlskrona. Vädret var väl inte strålande direkt, men vi slapp regn i alla fall så det var vi väldigt glada för. Det var mycket folk och ganska trevligt, trots att dansband inte är min allra bästa musiksmak. Men några låtar gillar jag i alla fall, tex. "Det regnar och regnar".
 
Och nu har vi bara en dag kvar på semestern. Jag fattar inte vart dagarna har tagit vägen! Man säger ju samma sak varje år och önskar sig alltid längre semester, men men sådant är livet för oss alla. Och när man väl kommit igång igen med höstterminen så brukar det kännas rätt okej till slut ändå.
 
Hoppas att ni haft en fin semseter,
 
Ta hand om er kompisar,
 
Vi hörs!
 

Kommentarer:

1 Jennifer:

Så fina bilder! Låter som en bra semester även om vädret är vad det är.. :-) Roligt att läsa om :D och tack igen för allt fint på babyshowern! Det var så roligt! <3

Kommentera här: